Först ska man till den ”handling agent” som har tagit hand om godset av flygbolaget. Där ska man fylla i lite papper. Sen ska man till tullen, som ligger på HELT andra sidan av den stora stora flygplatsen och fylla i papper. Och lova att ingenting är nyare än ett år och att värdet på alltihop inte överstiger 1000 AUD. (Yeah, right...) Sen ska man ta alla sakerna till karantänen, som ligger på en tredje sida av flygplasen, men dom är väldigt VÄLDIGT upptagna så man måste boka en tid flera dagar i förväg. Och man kan aldrig veta hur lång tid deras inspektion tar. Sen ska man tillbaka till sin ”handling agent” och fylla i lite mer papper. Sen, först sen, får man lov att åka hem men sina saker. Om man har en lastbil att köra dom med. Om eftersom samtliga dessa instanser bara har öppet vardagar 9-16:30 måste man ta ledigt en hel arbetsdag för att fixa det.
Jag anlitade en ”customs service bureau” istället som fixade alltihopa samt levererade hem till oss. Det kostade hälften av vad själva frakten från Sverige kostade, vilket blir ett högt kilometerpris, men det räddade nog mina nerver. Och Jeppesen står för notan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar